4-7-8 ademhalings-oefening

De 4-7-8 ademhaling is een vorm van pranayama. Pranayama betekent ‘het beheersen van je ademhaling’ en wordt veel in yoga gebruikt. Pranayama helpt bij het verlagen van het cortisol niveau (stress), brengt gevoelens tot rust en zorgt voor een heldere mind. Ideaal voor als je wat lastiger in slaap komt.

De 4-7-8 ademhalingsoefening is heel simpel, kost weinig tijd en je kunt het overal doen. Je mag liggen, staan of zitten. Let er op dat je rug recht is. Plaats het topje van je tong tegen je gehemelte in je mond (net voor waar je tandvlees overgaat in je tanden). Je tong mag ontspannen zijn.

1) Adem volledig uit door je mond: maak daarbij een ‘whoooos’ geluid.
2) Sluit je mond en adem geluidsloos in via je neus gedurende 4 tellen.
3) Houd je adem 7 tellen vast.
4) Adem in 8 tellen volledig uit door je mond: maak daarbij een ‘whoooos’ geluid.
5) Dit is 1 ademhaling. Ga verder met de in ademing in 4 tellen door je neus (2) en herhaal de cyclus 4 keer.

Tip: Gebruik de 4-7-8 ademhalingsoefening voordat je naar bed gaat en je zult beter slapen.